onsdag 2 januari 2013

Inflyttning

Puh, vilken dag!
Alla som har flyttat vet hur mycket arbete och slit det innebär att flytta.  Nåväl, nu är vi på plats och den obligatoriska flyttpizzan är avklarad. Maken och jag sliter på bland kartongerna för att få fram det som behövs till en början.

Jag fick en crock pot i julklapp och den har jag tänkt att inviga idag. En crock pot är en s.k. slowcooker, dvs en gryta som går på el där man slänger ner mat som sedan lagas till under dagen.

Inte förrän kl tjugo i fem idag kom jag på att starta den och jag valde ett recept som jag hittade på nätet, Teriyaki  kyckling med ris. http://www.ringaroundtherosies.net/2012/02/freezer-cooking.html

Nu hade vi ingen teriyakisås hemma men istället tog jag en burk Mrs Chengs grytbas teriyaki med curry. Vi får se hur det smakar. Det blev även en måltid för infrysning, där lade jag i allt utom såsen/ grytmixen eftersom jag tänkte testa med riktig Teriyakisås nästa gång som jag då tillsätter först när maten läggs i grytan.  Smidigt sätt att laga mat på om det fungerar. Det tog max tio minuter att förbereda två middagar. En till ikväll och en till frysen. Enligt receptet ska varje måltid räcka till fyra portioner. Så om det blir gott har jag även morgondagens lunchlådor fixade.  Eftersom koktiden är sex timmar blir det middag kl 22.40 ikväll. Vilket kan vara okej en dag som denna. Maten lagar sig själv medan vi hinner skruva ihop möbler och packa upp kartonger. Inte helt fel.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar