tisdag 15 januari 2013

Köksförvaring



Det enda som har uppdaterats i vårt kök sedan det byggdes på 1950- talet är den kombinerade kyl- och frysen. I övrigt är de gamla skåpen och lådorna kvar och likaså gasspisen. Eftersom man idag oftast använder sig av fler köksmaskiner än förr och det inte finns möjlighet att använda sig av smarta förvaringslösningar som vi hade i vårt förra kök som exempelvis utdragslådor och sockellådor så gäller det att fokusera på de fördelar som finns med ett 50-talskök.

Jag gillar att köksskåpen når ända upp till taket eftersom det innebär att det går att förvara på höjden med hjälp av till exempel Ikeas hyllinsatser som kostar 49 kr eller 59 kr beroende på storlek.

Hyllinsats
Med höga skåp kan man alltså på ett billigt och enkelt vis öka förvaringsutrymmet i köket. Givetvis är det smartast att förvara de saker man använder ofta lättåtkomligt på de nedre hyllplanen medan de saker som bara används då och då med fördel kan placeras högre upp i skåpet.

Det kan då se ut så här som på denna bild som jag hittade på Elle Interiör:

Källa: Elle Interiör
Vill man komma ännu billigare undan kan man använda sig av en bricka för att få plats med dubbelt så många glas på en och samma yta utan att riskera att glasen fastnar i varandras. Detta tipsar Martha Stewart om:

Bricka som avdelare
En annan sak som jag blev glad över här hemma i vårt kök var när jag öppnade några av kökslådorna och såg att två av dem hade inbyggd förvaring. Visst kan man alltid köpa besticklådor i plast eller trä men det var skojigt att se att någon av de tidigare hyresgästerna har tänkt till angående smart förvaring, så det har vi givetvis använt oss av. Jag tänkte visa några av våra kökslådor i nästa inlägg.

Men först vill jag visa några inspirationsbilder på hur förvaring i kökslådor kan se ut. Nu är tyvärr våra kökslådor inte så höga så att det skulle kunna rymmas tallrikar eller bestick på höjden men det är ju alltid roligt att se genomtänkt förvaring. Ja, det tycker i alla fall en organisationsnörd som jag.

Först ut är en kökslåda med platsbyggd förvaring för plastburkar och deras lock. Tänk så skönt att slippa leta burkar och burklock som passar till respektive burk när man ska frysa in matresterna!

låda för plastlådor

 En låda där tallrikar kan förvaras ståendes är inte heller helt fel. Bilden hittade jag på www.shelterness.com
På samma sida som länken under bilden finns hela 57 st olika bilder på praktisk lådförvaring i köket.

Tallrikslåda

Från samma webbsida kommer även denna bild där hela skafferiet ryms i en stor utdrasgslåda och varje produkt har även sin egen fina genomskinliga plastlåda.

Skafferilåda
Något annat som jag fastnade för när jag kikade runt på internet var att förvara bestick och andra köksredskap ståendes. Tänk så smidigt att ha en smal utdragbar låda bredvid spisen med alla slevar, stekspadar, vispar och liknande i. Denna bild hittade jag på www.houzz.com

Stående förvaring av köksredskap

Och på samma sida som ovan fann jag även tipset att förvara plåtar, ugnsformar etc. ståendes så att man slipper stöket att få fram just den formen man är ute efter när man förvarar dem liggandes ovanpå och i varandra.

Stående förvaring av ugnsformar

Från samma sida hittade jag även detta tips om hur man dels kan förvara de köksredskap som är för långa att rymmas i kökslådan, dels hur man kan förvara  köksredskap av olika längd i samma låda. Jo, då bygger man förvaringen på tvären i kökslådan. Fiffigt, eller hur?

Förvaring på tvären
Slutligen kommer här ett tips angående säker förvaring av köksknivar. Denna hittade jag hos www.homedecorators.com

Knivförvaring
Nästa inlägg kommer jag att visa några av mina kökslådor här hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar