lördag 5 januari 2013

Organisation

Jag har insett att det gäller att vara stenhård när det gäller att organisera förvaringen i vår nya lägenhet. Som exempel kan jag nämna att jag tyckte att jag hade rensat ut vårt linneförråd riktigt rejält. Det enda som återstod av gardiner, dukar, lakan, extra täcken och kuddar, handdukar etc. var tre ynka flyttkartonger. Det är väl ändå ganska bra rensat tycker jag som hade åtminstone den dubbla mängden tidigare.

Men när jag skulle packa upp dessa tre kartonger upptäckte jag att vårt nya linneskåp endast består av en halv smal garderob. Den övre delen är linneskåp, medan den nedre delen är till för förvaring av smutstvätt. Bra tänkt genom att badrummet inte rymmer en tvättkorg. Men som alla kan förstå finns det inte en chans att jag kan knöla in tre kartonger linne på en så liten yta som inte ens är lika stor som en halv garderob.

Vad är då lösningen? Jo, jag har kommit fram till att ORGANISATION är svaret på förvaringsproblemen. Jag måste alltså bli "organisations- och förvaringsproffs". Ja, proffs är väl att överdriva ordentligt men jag måste ta mig i kragen och lära mig att bli bättre på ordning och reda, förvaring och rutiner. Och vet du vad? Jag tycker att det ska bli riktigt roligt för jag vantrivs när jag är omgiven av kartonger och inte hittar det som jag behöver.

Keep calm & get organized

För att utmana mig själv och se till att jag lyckas med mitt mål kommer jag att prioritera ett rum i taget och för att göra det ännu lättare kommer jag även att bryta ner varje förvaringsproblem i små delar som jag ska försöka lösa ett i taget.

Så min målsättning är alltså att förvandla lägenheten till en oas av ordning och reda!
Lätt att tänka och att säga men inte lika enkelt att förverkliga.
Och det är här bloggen kommer in i bilden.
Genom att använda bloggen som ett bollplank för olika förvaringsproblem och lösningar hoppas jag att jag under år 2013 ska uppnå målet att ha ett välorganiserat hem, där varje sak har sin egen bestämda plats.

Och om det finns någon annan som också behöver lite mer ordning och reda så hojta till så kanske vi kan hjälpa varandra?

Mitt första fokus blir köket.
Och där har jag redan börjat genom att fundera på ett bra sätt att förvara kryddorna.
Mer om kryddförvaring kommer i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar