tisdag 22 januari 2013

Under diskbänken

Att få till en bra förvaring under diskbänken kan vara en utmaning, speciellt i ett äldre kök där det kryllar av rör och ledningar under diskbänken och där det dessutom är trångt om utrymme. Jag har därför kikat runt lite på internet efter inspirationsbilder.

Om man är lite händig kan man bygga en specialanpassad inredning själv. Här har jag hittat ett exempel där det även finns en beskrivning av hur man kan göra för att bygga denna förvaring själv. Med hjälp av utdragbara lådor är det lätt att komma åt även de saker som förvaras längst in i skåpet. Att använda sig av insidan av skåpluckorna är också en platsbesparande och bra idé. Beskrivningen till hur man kan bygga nedanstående förvaring finns här: http://www.familyhandyman.com
Anvisningarna är enkla och lättförståeliga med många förklarande bilder.


Egenbyggd förvaring

Givetvis finns det också andra sätt som man kan använda för att bygga sin egen förvaringsyta under diskbänken. Här är ett annat förslag på en egen platsbyggd förvaring. Denna är i och för sig avsedd för förvaring under handfatet i badrummet men den borde utan några större svårigheter kunna anpassas till att istället användas under diskbänken. Här har man förutom att använda sig av trä även använt sig av plastlådor som har fördelen att de är enkla att dra ut och enkla att hålla rena. Ytterligare en fördel är att det brukar vara lätt att hitta billiga plastlådor på exempelvis Rusta eller ÖoB. Jag gillar också att man även här använder sig av skåpdörrarnas möjligheter till extra förvaring genom att fästa lådor för förvaring där. Det finns även en beskrivning av hur man bygger denna typ av förvaring.  Byggbeskrivningen hittar du här: http://pregnantpower.blogspot.se


Platsbyggd förvaring
Självklart vare sig vill eller kan alla bygga sin egen förvaring men man kanske ändå kan hitta några knep och idéer som andra har använt sig av. Här har man exempelvis använt sig av en stång som man kan hänga upp sprayflaskor och våta trasor på. Genom att köpa några billiga plastlådor kan man sedan också strukturera upp golvförvaringen på ett lämpligt sätt. Även denna idé kommer egentligen från en bildserie som handlar om förvaring under handfatet i badrummet. För den som är intresserad av andra goda goda förvaringsidéer finns ytterligare förslag och idéer på denna sida: http://www.realsimple.com 

stång för förvaring

Jag gillar verkligen före- och efterbilder! Och här ser man verkligen skillnaden mellan före och efter. Här har man använt sig av en snurrbricka för att på ett enkelt sätt kunna förvara mycket samtidigt som man har det lättillgängligt genom att det bara är att snurra på brickan för att komma åt det man önskar. Liknande snurrbrickor säljs till exempel på Ikea för runt en 50-lapp. Dessa före- och efterbilder hittade jag hos Pretty Handy Girl. http://www.prettyhandygirl.com

Snurrbrickeförvaring

Även på bilden här ovan har man använt sig av skåpdörren för förvaring. I detta fall genom att fästa en trådkorg på insidan av skåpdörren där man t  ex kan förvara flaskor och andra ting. Liknande korgar säljs exempelvis hos Ikeas badrumsavdelning för 19 kr.

trådkorg

 Vill man kan man också använda sig av en hängförvaring som kan kan klippa till så att den passar skåpdörren. Just detta exempel hittade jag här: http://www.imperfecthomemaking.com
Liknande hängförvaring kan man också hitta på exempelvis IKEA eller Åhlens.

hängförvaring dörr
För den miljömedvetna är det givetvis viktigt att det finns utrymme för källsortering under diskbänken eller någon annanstans i hemmet. Här finns ett exempel på en källsorteringssats som är utdragbar och som kan monteras under diskbänken. Denna finns hos Clas Ohlson för 399 kr.

utdragbar källsortering
Clas Ohlson har även en källsorteringssats som man fäster på själva skåpdörren istället. Priset för denna variant ligger på 499 kr.

skåpmonterad källsorteringssats

Nästa gång tänker jag visa hur jag har ordnat förvaringen under vår diskbänk.
Vi ses!

Linn





2 kommentarer:

  1. Nu har jag börjat läsa igenom din blogg, jag tänkte börja från början :) Det här är ju jättebra tips, att hänga något på insidan dörren har jag faktiskt inte tänkt på. Men för några månader sen så tog jag tag i att organisera under diskbänken, och med något överblivet jättelitet hyllplan, plugg och borrmaskin fick jag lite mer plats, och med ståltråd hängde jag upp diskborstar. Blev mycket trevligare därunder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur att jag är nybörjare i bloggvärlden då :)
      Jag menar eftersom du har tänkt att läsa alla inlägg.
      Det gör mig jätteglad att höra men som tur är så går det nog rätt snabbt eftersom jag bara har bloggat sedan nyår.

      Visst är det otroligt smart att använda dörrar till förvaring. Har du någon bild på din förvaring under diskbänken?

      Kram
      Linn

      Radera