söndag 3 februari 2013

FlyLady Dag 11 - inspirationssida

Idag vill jag börja med att berätta lite mer om städforumet SKRUBBA. Jag har tidigare nämnt att detta svenska städforum finns och att det där även finns en otroligt bra och lättläst översättning av de 31 nybörjarstegen i FlyLady-konceptet.


Jag har registrerat mig på Skrubbas forum och jag kan rekommendera ett besök dit för dig som är intresserad av att komma igång med ordning och reda i hemmet men även av att få och ge stöd till andra som är intresserade av att röja, rensa, städa, skrubba, putsa, pynta och påta.


Jahapp, då var vi inne på DAG 11 och dagens schema ser ut så HÄR.

Vi fortsätter att följa våra morgon- och kvällsrutiner som vanligt dock med tillägget 15 min decluttering per dag.

 MORGONRUTIN
  1.  Kläder, tandborste, smink, hår
  2. Läs påminnelselapparna på badrumsspegel och ovanför diskbänk
  3. Läs lite på städforumet eller FlyLadys mejl
  4. Omvandla negativa tankar till positiva
  5. Städa en Hot Spot i två minuterFem minuters rumsräddning i valfritt rum 

 KVÄLLSRUTIN
  1.  Se till att diskbänken är skinande ren
  2. Häng fram morgondagens outfit
  3. Städa en Hot Spot i två minuter
  4. Rensa i röran i 15 minuter varje dag (FlyLady har lagt detta moment på morgonen men för mig passar decluttrandet bättre efter jobbet)
 

 
Det som jag har kallat för RENSA I RÖRAN är det som egentligen heter "DECLUTTER", vill du läsa mer om vad det egentligen innebär så kan du göra det HÄR på Flyladys sida
Vill du hellre läsa på svenska så har Skrubba en egen ordförklaring till FlyLadys olika uttryck HÄR.
För dig som vill läsa den korta versionen av innebörden decluttering se HÄR.

På Skrubbas forum har man översatt "declutterize" till "BORT MED ÖVERFLÖDET AV GREJOR". Och det är en bra beskrivning tycker jag.
Vi har nog alla saker hemma som man egentligen inte behöver eller som man inte tycker om eller som man har liggandes i väntan på att dom ska lagas eller att man ska gå ner i vikt så att dom där gamla byxorna passar igen osv. Ja, ni förstår nog vad jag menar.

Nedanstående bild, som jag hittade på THE RED CHAIR BLOG en blogg skriven av Amy som bl.a. är en professionell organisatör, kan vara ett bra hjälmedel i arbetet med att få bort onödiga saker från hemmet.

DECLUTTERING
Gå igenom dina saker och ställ dig följande frågor:
  • Älskar jag denna sak?
  • Är den användbar eller vacker?
  • Har jag valt att föra in den i hemmet?
  • Skulle det vara svårt att ersätta den om jag behöver den igen?
  • Måste jag spara den på grund av juridiska omständigheter (dvs t ex viktiga papper)?
  • Om jag var fri från skuldkänslor, skulle jag behålla denna sak ändå?
  • Har jag använt denna sak det senaste året? De senaste fem åren?
  • Passar denna sak in i min egen vision om hur jag vill leva mitt liv och hur jag vill att mitt hem ska se ut?
 Igår tog jag en kasse och gick runt i hela lägenheten och sorterade bort skräp. I framtiden tror jag att det är enklare om man tar en liten del av bostaden i taget. På en kvart hinner man gå igenom t ex en byrålåda eller rensa ut i  kylskåpet. Tänk på att det endast är 15 minuter det handlar om. Det är lagom och något man kan orka med även en dag när man är trött. Och tänk på att 15 minuter om dagen i 6 dagar i en hel vecka blir totalt 1,5 timmar tillsammans!


DAGENS NYHET är att vi idag ska lägga till en ny sida i vår familjepärm (Control Journal). Denna gång handlar det om att göra en egen INSPIRATIONSSIDA. Vi tar en kvart och skriver ned några av våra favoritcitat.

FlyLady tipsar om att några av hennes egna favoritcitat är följande:
  •  Du kan göra vad som helst i 15 minuter.
  • Hushållsarbete som görs på fel sätt är ändå bra för din familj.
  • Du kan inte organisera skräp, du kan bara göra dig av med det.
Några av mina citat som jag skrev på min inspirationssida är:
  • You can have results or excuses, not both
  • Ersätt jag vill, med jag ska! 
 Och slutligen ett av mina favoritcitat just nu

Källa: hmhesok.tumblr.com
Jag är nyfiken på om du har några favoritcitat att bjuda på?

Kram
Linn




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar