onsdag 13 februari 2013

Köksöverskåp & Pall

Idag tänkte jag visa våra ÖVERSKÅP I KÖKET som är den sista delen av den diskbänksradda med skåp och lådor som ni tidigare har fått se.
  1.  kökslådorna HÄR, 
  2. och förvaringen under diskhon HÄR,  
  3. och förvaringen i det mindre underskåpet till vänster  HÄR 
  4. samt förvaringen i det andra köksunderskåpet till höger HÄR.

IDAG HÅLLER VI TILL I ÖVERSKÅPEN

 Våra överskåp i köket går ända upp i taket, vilket jag är glad och nöjd över av flera anledningar.

  • Dels så slipper man fett och damm som lätt samlas ovanpå köksskåp, vilket gör att köket blir mer lättstädat
  • dels så ser det prydligare och mer enhetligt ut eftersom det annars är lätt att börja använda taket på överskåpen som förvaring inte bara till prydnader utan även till andra saker som inte ryms någon annanstans.
  • och inte minst så ökar förvaringsutrymmet, något som det alltid behövs mycket av i köket

ÖVERSIKTSBILD VÄNSTER KÖKSÖVERSKÅP

På översiktsbilden av det vänstra överskåpet, som är närmast gasspisen, tar gasmätaren som synes, upp en hel del utrymme.

Så långt som mina bordstabletter av plast räckte till har jag använt mig av dom som underlägg i  överskåpen. De är fästa med dubbelhäftande tejp. När bordstabletterna var slut använde jag därefter istället en rulle vanligt presentpapper som jag hade hemma. Den har jag fäst med häftstift då vår häftpistol har försvunnit i flytten.

GASMÄTARE OCH SNUSKBURKAR


Som vanligt har jag använt min kära Dymo och märkt upp var varje sak i skåpen har sin bestämda plast. På varsin  sida om gasmätaren förvaras tandpetare och snuskburkar.



MUGGAR & KOPPAR

Det jag gillar i detta överskåp är det lilla facket för muggar och koppar som finns placerad bredvid gasmätaren. Lagom storlek och utrymme för de muggar och koppar som vi använder här hemma.


HÖGST UPP I VÄNSTRA ÖVERSKÅPET

Även om det inte verkar så, pga överkanten högst upp i överskåpen, så finns där bakom förvaringsutrymme ända upp till takhöjden.
Härligt!

Här syns att det mest är plastburkar av olika slag som förvaras i denna del av det här skåpet. Locken förvaras i egen plastlåda, som syns längst ner till vänster i bild.
I övrigt förvaras här Servofix, en salladsslunga (billig från Ikea och helt suverän även att förvara den färdiga salladen i) samt äggkoppar och durkslag m.m i detta skåp.
Den gemensamma nämnaren för dessa två hyllor är att allt är av plast.

Sedan har jag givetvis grupperat frysburkar för sig, små burkar för sig och runda burkar för sig osv. Allt för att det ska vara enkelt att hitta det man söker.


ÖVERSIKTSBILD HÖGER KÖKSÖVERSKÅP
 I detta skåp förvaras glas och porslin. Genom att använda en hyllinsats från IKEA så kan förvaringsutrymmet högst upp i skåpet utnyttjas maximalt.

VARIERA HYLLINSATS
 Hyllinsatsen finns i två olika storlekar och ger ett extra hyllplan till förvaring av t ex uppläggningsfat och ugnsformar så som vi har längst upp till höger i detta skåp.

Jag tycker även att dessa hyllplan hjälper till att göra skåpet mer överblickbart och dessutom gör sakerna mer lättillgängliga då man slipper stapla sakerna på hög lika mycket.

EXTRA HYLLINSATSER HÖGST UPP I SKÅPET

Högst upp i skåpen förvaras givetvis det som inte används dagligdags. Den som är skarpögd kan se att även här har jag stoppat in en del plastburkar högst upp. Det är billiga burkar som kostar 10 kr för 4 st på Överskottsbolaget eller som man får gratis när man handlar take-off-mat. Dessa används när vi har middagsgäster som vill ha en matlåda med sig hem (oftast dom yngre av våra barn med respektive som fortfarande studerar och bara har studielånet att leva på). Då behöver dom aldrig tänka på att lämna tillbaka burken.

Våra övriga frysburkar i det andra överskåpet kommer till övervägande del  från det dyrare märket Tupperware och det är dom som vi använder till våra egna matlådor. Dom är säkert minst 15-20 år gamla men lika bra  och välfungerande fortfarande, så därför får dom gärna stanna kvar i hushållet.


 
GLAS OCH PORSLIN FÖRVARAS LÄNGST NER

Längre ned i skåpet förvaras givetvis sådant som vi vill ha mer lättillgängligt då det används ofta såsom exempelvis glas, måttsatser, tallrikar, assietter, skålar osv.

KÖKSPALL

För att kunna nå förvaringen högst upp i skåpen är en kökspall eller köksstege en nödvändighet. Vi har en sådan här enkel och stabil kökspall som är köpt på IKEA.

Jag gillar att kökspallen har ett hål i översta trappsteget som har funktionen som ett handtag så att pallen är lätt att flytta med sig. En annan fördel är att den inte väger så mycket och att den dessutom kan användas som en extra sittplats när man har behov av det.

Nu har ni fått se hur vår diskbänk och skåpen och lådorna kring den ser ut.
 
Givetvis finns det fler skåp och lådor i köket att visa, inte minst vårt kallskafferi som jag är så glad över. Men det får nog bli vid ett senare tillfälle.

Kram
Linn




4 kommentarer:

  1. Wow! Det kallar jag sannerligen för ordning och reda! Imponerande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!
      Vad glad jag blir över att höra det!
      Kram
      Linn

      Radera
  2. Mycket fint organiserat! Gillar speciellt den inbyggda lilla mugghyllan, något liknande vill jag bygga som passar till alla udda koppar vi har i vårat skåp, vore skönt att stuva in dem i ett eget fack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar också 50-talsskåpen i köket. Dom är oftast väldigt praktiska och rymmer mycket!

      Radera