måndag 11 februari 2013

Mitt SMARTA mål 1 - TID

Då var det dags att komma igång med mina  SMARTA målsättningar för år 2013.

När jag tittar tillbaka på mitt allra första blogginlägg så ser jag att det handlar om mina 3 olika nyårsönskningar inför 2013.

  1. Tid - att få mer tid över till mig själv, min familj och vänner, att stressa mindre och njuta mer av livet.
  2. Hälsa - att leva mer hälsosamt, äta nyttig mat, träna och gå ner i vikt.
  3. Blogga - att starta min första blogg.

För att ändra nyårsönskningarna till mål behöver jag göra 3 st olika SMARTA målsättningar, dvs en för varje mål.


Jag startar med den första som är TID.
Tid är ett stort begrepp och jag har funderat över vad jag kan göra för att få mer tid över,
och jag har kommit fram till att lösningen finns hemma i vår bostad.
Genom att få ordning och reda hemma med hjälp av smarta rutiner tar hushållsarbetet mindre tid.
Detta kommer också att leda till att jag känner mig mer harmonisk och jag slipper stressa och får istället mer tid över till att göra saker som får mig att må bra.


Bildkälla: slpreference.blogspot.se


Linns SMARTa mål för att få mer TID över till sånt som jag mår bra av


SPECIFIKT dvs. vad ska jag göra  samt varför och hur ska jag göra det?

  • VAD? Göra tidsbesparande åtgärder i hemmet för att göra hemmet till en lugn oas där det alltid råder ordning och reda.
  • VARFÖR?  Med ett harmoniskt och lättskött hem får jag tid över till sånt som jag njuter av och som gör mig lycklig.   
  •  HUR? Med hjälp av FlyLadys metod ska jag bl.a.
        - Införa rutiner som ger ordning och reda  (slipper leta saker, slipper storstäda)
        - Rensa bort överflödet av prylar (ger ett mer lättskött hem)
        - Skriva veckomatsedel och inköpslista så att jag bara behöver handla mat 1 gång/vecka


MÄTBART dvs. möjligt att kontrollera att det sker framsteg.
  •  Följa FlyLadys rutiner varje dag, dock starta i liten skala med BabySteps och sedan öka
  • "Decluttra" 15 minuter varje dag
  • Veckomatsedel med inköpslista

ATTRAKTIVT varför är det viktigt för mig att nå detta mål?

Att flytta från ett större till ett betydligt mindre hem har medfört att det inte finns utrymme för alla dom saker som vi fortfarande har kvar, trots att vi skänkt eller kastat bort massor med prylar. Det leder till oordning hemma.
Det behövs även nya rutiner för att få hemarbetet i den nya bostaden att flyta på.
Röran hemma och bristande rutiner leder också till att allt i hemmet tar längre tid vilket ger minskad ork och energi över till roligare saker.
Oordningen leder även till att jag inte trivs så bra här hemma som jag vet att jag skulle kunna göra.


REALISTISKT dvs. målet ska vara möjligt att uppnå.

Genom att starta med BabySteps i liten skala. Där det första delmålet är att klara av FlyLadys 31 nybörjarsteg för att därefter öka på kraven ett litet steg i taget tror jag att mitt mål är realistiskt. 


TIDSBESTÄMT
  • Deadlinen för när mitt hem ska vara en oas av harmoni, ordning och reda där det råder rutiner som ger mig tid till att göra sånt som gör mig lycklig är den 31 december 2013.
  • För att nå dit kommer jag att använda mig av delmål där det första delmålet är att fullfölja FlyLadys 31 BabySteps. När dom är avklarade kommer jag att sätta nästa delmål. 
Bildkälla: www.freedigitalphotos.net

Som en morot till mig själv att fullfölja arbetet mot slutmålet tänker jag använda mig av belöningar i form av något som får mig att må bra.

När jag har klarat av dom 31 första BabyStepsen tänker jag belöna mig själv med en halvdags spabehandling.


Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Vilken kanonblogg, har läst lite här och där, mycket inspirerande, jag har kikat på FlyLady tidigare, men då min engelska är lite knagglig blev det drygt att översätta vissa saker ibland, så din blogg är jag tacksam för.
    Mvh Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Camilla!
      Nu är jag också på bättringsvägen så nu kommer jag att orka uppdatera bloggen igen, ser fram mot att höra av dig igen!
      Kram
      Linn

      Radera