tisdag 19 februari 2013

Mitt SMARTA mål 2 - HÄLSA

Jag har tidigare skrivit att jag kommer att sätta tre mål utifrån min nyårsönskningar  för detta år med hjälp av SMART-modellen.

Mina tre nyårsönskningar var följande;
  1. Tid - att få mer tid över till mig själv, min familj och vänner, att stressa mindre och njuta mer av livet.
  2. Hälsa - att leva mer hälsosamt, äta nyttig mat, träna och gå ner i vikt.
  3. Blogga - att starta min första blogg.


Den första målsättningen handlade om TID där det snart är dags att utvärdera hur det har gått för mig att nå mitt första delmål, som innebar att fullfölja 31 dagars Babysteppande med FlyLady.

Men innan dess tänkte jag hinna med att formulera min målsättning som handlar om HÄLSA.

Min hälsa är något som jag verkligen måste ta tag i, jag har inte alls lyckats så bra som jag skulle ha önskat men det är ingen idé att gräma sig över det istället är det bara att ta nya tag. Varje ny dag är en ny möjlighet att förändra sitt liv!

Bildkälla: quotediary.me

Linns SMARTa mål för att få bättre HÄLSA

SPECIFIKT dvs. vad ska jag göra  samt varför och hur ska jag göra det?
  • VAD? Äta regelbundet och nyttigt. Prioritera motion och rörelse i vardagen. 
  • VARFÖR?  Genom en bättre hälsa får jag ökad energi och ork. Min vikt och såväl fysiska som psykiska styrka påverkas positivt.  Det ger mig också en möjlighet att komma i mina urvuxna byxor som jag tycker om :)
  •  HUR? Med hjälp av bl.a. Viktväktarnas metod ska jag;
        - Skriva veckomatsedel och inköpslista som hjälper mig att äta regelbundet och nyttigt
        - Införa rutiner avseende såväl mat som motion
        - Leta rätt på vågen och väga in mig samt hitta måttbandet och mäta in mig och sedan väga
          mig varje måndag och ta måtten den 1:a varje månad.        
      

MÄTBART dvs. möjligt att kontrollera att det sker framsteg.

           När det gäller maten;
  • Följa Viktväktarnas metod och räkna ProPoints varje dag
  • Veckomatsedel med inköpslista för att kunna planera maten i förväg
         
         När det gäller motionen börja i mindre skala för att sedan öka;
  • Gå minst 10 000 steg dagligen (stegräknare)
  • Träna 15 minuter per dag (enligt FlyLadys princip "du kan göra vad som helst i 15 minuter")

          När det gäller vikten;
  • Använda mig av "stenar-i-burken-metoden" med målsättningen att flytta minst en sten per vecka.
  • Använda mig av måttbandet och mäta mig en gång per månad

 ATTRAKTIVT varför är det viktigt för mig att nå detta mål?

  • Jag har bara en kropp och den ska jag leva med i resten av mitt liv. 
  • Jag vill må bra och trivas med min kropp.
  • Jag vill ha tillbaka den energi och styrkan som jag hade tidigare 

REALISTISKT dvs. målet ska vara möjligt att uppnå.
  • När det gäller maten ska jag äta regelbundet och nyttigt genom att följa ViktVäktarna online och skriva ner antalet ProPoints dagligen - ett högst rimligt mål.
  • När det gäller motionen kommer jag att starta i liten skala för att sedan kunna öka - detta gäller både typen av träning, tiden per träningstillfälle och antalet träningstillfällen per vecka. Det första delmålet  är att använda stegräknare och gå 10 000 steg per dag och att därutöver komma igång med att motionera på något vis minst 15 minuter per dag. Även detta bedömer jag vara ett realistiskt mål att starta med.

TIDSBESTÄMT

  • Deadlinen för när jag ska ha en god hälsa och ha nått min målvikt är 31 december 2013.
  • För att nå dit kommer jag att använda mig av delmål där det första delmålet är att fullfölja dom träningsmål jag har satt här ovan samt att dagligen följa viktväktarnas propoints-program och anteckna all mat och motion  med målet  att få flytta en sten i veckan

Bildkälla: healthyhappyhumanbeings.com

Som en morot till mig själv att fullfölja arbetet mot slutmålet tänker jag använda mig av belöningar i form av något som får mig att må bra varje gång jag har nått ett delmål. För enkelhetens skull kommer jag att använda mig av "stenar-i-burken-metoden" för att mäta framgången. 

Mitt första delmål är att flytta sex stenar
När jag har uppnått det ska jag belöna mig själv med en manikyr.



Kram
Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar