onsdag 13 februari 2013

Morgonrutin - upp och hoppa

 MORGONRUTINER
Även om jag tror att vi alla önskar en lugn och fin start på vår morgondag så har vi alla olika förutsättningar och behov. En del har småbarn som ska lämnas på förskolan medan andra är föräldralediga eller arbetar skift. Därför är det viktigt att var och en utformar en morgonrutin som passar för den egna individen och familjen.

Bildkälla: Flylady.net
 
VAD VILL/BEHÖVER JAG HA MED I MIN MORGONRUTIN?
Min morgonrutin har jag utformat för att det ska fungera med mitt dagtidsarbete, samtidigt vill jag få någon form av motion på morgonen eftersom jag då har det avklarat oavsett hur resten av min dag ser ut. Jag har nämligen en otrolig förmåga att just prioritera bort motionen så att jag inte "hinner" med den på något konstigt sätt. Jag lovar att det inte är ett medvetet val även om det inte finns någon annan att skylla på än mig själv. Jag vill också att hemmet ska se okej ut när jag kommer hem från jobbet, därför vill jag hinna med att bädda sängen på morgonen samt diska frukostdisken. 

Efter en del funderande har jag kommit fram till att pröva följande morgonrutin;
Bildkälla: www.clipartpal.com
LINNS EGEN MORGONRUTIN
  1.  Bädda sängen
  2. Motion, antingen 15 minuters träning med DVD framför tv:n eller minst 30 minuters morgonpromenad (varieras beroende på väder och humör)
  3. Snabbstäda badrummet, max 2 minuter (torka rent handfat, rengör toastol etc) 
  4. Fixa i ordning mig inför dagen, duscha, kläder, tandborstning, håret etc
  5. Ät en nyttig frukost
  6. Diska (hade jag haft diskmaskin hade jag istället stoppat in disken i den förstås)
  7. Tänk igenom middagen (behöver något förberedas, tillagas i slow cookern eller inhandlas?)
 
Kram
Linn

1 kommentar:

  1. Jättebra blogg, har precis kommit in, men precis sådan här info jag behöver när man fastnat i ett ekorrhjul:)
    /Camilla

    SvaraRadera