onsdag 6 februari 2013

SMARTA mål

Det har nu gått lite mer än en månad av år 2013.

Det är alltså dags att fundera lite över dom mål jag hade inför detta år.
  • Hur har det gått? 
  • Vad har gått bra och vad har inte fungerat? 
  • Och framför allt vad kan jag göra för att lyckas nå mina mål!

Det finns en uppsjö av olika modeller och verktyg att använda sig av när man ska formulera sina mål och följa upp dom.

Jag har valt att använda mig av SMART-modellen.

SMART målsättning
För den som är intresserad av att läsa mer om SMART-modellen finns det en hel del information på internet och även ett antal böcker att läsa. Bilden här ovan är tagen från en hemsida som lär ut bl.a. SMARTA målsättningar genom webben,  www.homebasedbusinessprogram.com

Ett SMART mål ska vara
  •  Specifikt - Ditt mål ska vara enkelt, tydligt och konkret. Det ska tala om vad du vill uppnå och varför du vill uppnå det.
  • Mätbart - Det ska vara möjligt att mäta framgången exempelvis genom antalet gånger du utför en viss aktivitet eller antalet kilon du går ner. Detta för att du ska kunna följa dina framsteg och därmed få glädjande motivation när du lyckas men även eftertanke om det inte går som du vill och då också en möjlighet att göra någon förändring som förbättrar dina möjligheter att nå målet.
  • Attraktivt - Målet ska vara viktigt för dig att uppnå så att du har motivationen på topp och styrkan att fortsätta kämpa för att nå målet.
  • Realistiskt - Det ska vara möjligt för dig att lyckas nå ditt bestämda mål. Om man sätter för höga mål är risken att man tappar motivationen när man inte når de orealistiskt uppsatta målen. Ett bra sätt kan vara att börja med mindre steg i början och öka först när du känner att du klarar av det.
  • Tidsbestämt -Ditt mål ska ha en bestämd tidsgräns och gärna innehålla delmål. Genom att du har en deadline för när målet ska vara uppnått så flyter det inte ut i sanden och med hjälp av delmål är det lättare att hålla ut och kämpa vidare för att nå det slutliga målet.
De närmaste dagarna ska jag alltså försöka sätta SMARTA mål för detta år.
Uppföljning kommer!

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Du e fantastisk jag har aldrig tidigare läst en sådan bra och genomträngt blogg.
    Så jag väntar med spänning på framtiden.
    Med vänlig hälsning, en trogen läsare.

    SvaraRadera