tisdag 26 februari 2013

Tisdag 26/2 - Dagens FlyLady

Jag har idag skrivit ner hur denna dags planering ser ut enligt FlyLady.

Så den som känner sig redo, är välkommen att testa att hänga med mig på en riktig FlyLadydag!

Jag vet att du kan, så kom igen, nu kör vi!



DAGENS FLYLADY - TISDAGEN DE 26 FEBRUARI 2012

MORGONRUTIN
Som vanligt startar dagen med din egen morgonrutin. Har du ingen egen morgonrutin än så kan du kanske få inspiration av min morgonrutin som du hittar HÄR,

Eller så kör du med FlyLadys morgonrutin:
  1.  Bädda sängen
  2. Snabbstäda badrummet, max 2 minuter (torka rent handfat, rengör toastol etc), se HÄR
  3. Fixa i ordning dig inför dagen, duscha, kläder, tandborstning, håret etc
  4. Ät en nyttig frukost (jag erkänner, det är jag som har lagt till frukosten, men hur ska vi annars orka med dagens arbete?)
  5. Töm diskmaskinen eller diska
  6. Tänk igenom middagen (behöver något förberedas, plockas ut ur frysen eller inhandlas?)
  7. Om du är hemma under dagen kan du även köra en tvätt i tvättmaskinen annars gör du det direkt du kommer hem i eftermiddag/kväll istället. 
  8. Kolla din kalender, vad händer idag? 
  9. Försök få in 15 minuters motion/rörelse under dagen
  10. Kom ihåg att dricka tillräckligt med vatten under dagen

 KVÄLLSRUTIN
Som vanligt avslutas dagen med din egen kvällsrutin, om du vill se min hittar du den HÄR.
Att förbereda morgondagen på ett bra sätt är det bästa sättet att få en bra start på din morgon!

Har du ingen egen rutin så kan du följa FlyLadys kvällsrutin

  1. Se till att diskbänken är skinande ren 
  2. Ägna 2 minuter åt en Hot Spot, se HÄR om du behöver påminnelse om vad det är.
  3. Lägg fram morgondagens kläder
  4. Kolla din kalender om du behöver förbereda något inför morgondagen
  5. Ställ fram saker du inte ska glömma att ta med vid ytterdörren
  6. Borsta  tänderna, rengör ansiktet och lägg dig i tid så att du får din nattsömn


 
flylady.net
 MÅNADENS VANA = DECLUTTRA 15 MINUTER/DAG
Någon gång under dagen ska du decluttra, dvs rensa i röran i 15 minuter, se HÄR om du behöver en beskrivning av hur vi gör det. Eftersom vi idag befinner oss i zon 5 som är vardagsrummet så är det där som jag kommer att köra mina 15 minuters decluttrande.



flylady.net
VECKANS ZON = ZON 5, VARDAGSRUM OCH ZON 1, HALL, MATRUM
Eftersom det blir ett månadsskifte mitt i denna vecka så befinner vi oss i två olika zoner denna vecka. Den första zonen som vi arbetar i denna vecka är vardagsrummet medan vi i slutet av veckan kommer att arbeta med hallen och matrummet. Om du behöver en påminnelse om hur detta med olika zoner fungerar så kan du läsa mer HÄR

Idag befinner vi oss i zon 5 = Vardagsrummet

I korthet kan jag säga att om du som jag fortfarande befinner dig på stadiet att du behöver decluttra 15 minuter per dag i det zon-område som vi befinner oss i så är det detta som du ska lägga ner ditt arbete på att göra. Detta innebär alltså att jag kommer att decluttra i vardagsrummet idag, när klockan ringer efter 15 minuter är jag klar med dagens zonstädning!

Om du har kommit så långt att du inte längre har något att decluttra i den aktuella zonen är det dags att börja med detaljstädningen som du hittar HÄR.




flylady.net

KELLYS UPPDRAG = SAMLA SKRÄP I VARDAGSRUMMET I 15 MINUTER
Varje vardag får vi ett uppdrag från Kelly som vi kan välja att utföra om vi vill, du kan läsa mer om det HÄR.

Idag ber Kelly oss att ta en kasse och leta efter skräp i vardagsrummet. Men först sätter vi en timer på 15 minuter. Sedan börjar vi att leta efter sånt som vi kan slänga.  Leta under soffan och under soffkuddarna. Kika runt på bord och hyllor. Släng gamla tidningar och kataloger. När klockan ringer efter 15 minuter så är du färdig oavsett om du har hunnit gå igenom hela vardagsrummet eller inte. Så när klockan ringer, eller om du är klar innan dess, är det bara att ta kassen med skräp och gå att slänga den. När du är klar med det, har du klarat av Dagens Kelly!



flylady.net
DAGENS FOKUS
Dagens fokus handlar helt enkelt om vår veckoplanering. Om du, liksom jag, ännu inte har hunnit göra en egen veckoplanering för veckans sju dagar kan du använda dig av FlyLadys veckoplanering som du finner HÄR.

Idag är det TISDAG vilket innebär att det dels är planeringsdag, dels ta-hand-om-dig-själv-dag. Vi startar med planeringen dvs vi ska kika på vad som händer nästa vecka och särskilt fundera  på om det finns något som vi kan göra redan nu för att förenkla för oss själva under nästa vecka. Det kan handla om att planera menyer, aktiviteter, en dejt med sin partner, något kul att göra tillsammans hela familjen etc. Kom ihåg att planeringen ska ta max 15 minuter, du måste därför välja ut en sak som du vill planera idag, för annars blir du sittandes hela dagen med detta uppdrag och det är verkligen inte meningen.

När planeringen är klar så är det tid för dig att göra något som du mår bra av. Fundera ut vad du behöver göra för att må bra. Ta ett härligt bubbelbad? En promenad? Läsa en skvallertidning? Det kan vara vad som helst så länge det är något som du vill göra för att det får dig att må bra. Denna bit får gärna ta mer än 15 minuter!



Bildkälla: .facebook.com/quotedthoughts
Bli inte överväldigad av denna långa lista, det mesta är sådant som du redan gör, annat är sånt som tar max 15 minuter.

Så kom igen, nu kör vi, ett litet steg i taget!


Kram
Linn

4 kommentarer:

  1. Åh jag bara älskar din blogg!! Så inspirerande!!

    Måste bara få fråga ang "decluttrandet" (roligt ord) :) - om man som jag precis står i startgroparna för att rensa i sitt hem (massa papper, massa grejer o rörigt i skåp garderober etc etc...) ska man då enligt fly lady också bara rensa 15 minuter åt gången? Tänker att då kommer det ta år innan jag är färdig...:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna för dina snälla ord!
      Jag blir otroligt glad över dom :)

      Tanken är att man ska starta med små bebissteg för att inte lessna utan istället lära in en vana i taget tills rutinerna sitter i ryggmärgen och man gör det utan att ens tänka på det.

      Visst kan du sätta din timer på ytterligare 15 minuter när du har klarat av den första kvarten. Men jag tror att det är viktigt att ta sig vatten över huvudet. Så försök att i så fall inte plocka fram mer saker än du orkar plocka undan igen. Om du t ex ska städa ur en byrå, så ta då bara en låda åt gången.

      Men jag förstår att du har bråttom, jag är också en sådan person, men enligt FlyLady ska man skynda långsamt och det är därför som hon har tagit fram sina 31 BabySteps som man kan ha som mål att klara av att följa i en månad om man är nybörjare.

      Men som sagt om du känner att du vill och orkar så sätt timern på 15 minuter och decluttra flera gånger. Själv har jag satt gränsen på max 2-3 ggr 15-minuters decluttrande per dag för att inte bränna ut mig och lessna.

      Skynda långsamt och ta ett steg i taget istället. För även om du "bara" decluttrar 15 minuter per dag så blir det över 90 timmars rensande i röran på ett helt år. Det är många timmar det!

      Och den röran som vi lever med idag har tagit oss säkert mer än ett år att bygga upp, eller hur? Så därför gör det inget om vi låter det ta tid att få bort den igen.

      För FlyLadys städkoncept handlar inte om att storstäda och sedan ramla tillbaka i gamla rutiner så att röran byggs upp igen utan istället om att ett steg i taget ändra vårt tankesätt och våra rutiner så att vi så småningom har ett lättstädat hem där vi bara har dom saker som vi älskar eller behöver omkring oss. Dvs. ett harmoniskt hem där det råder en oas av ordning och reda.

      Visst låter det härligt?!
      Det är det som är mitt mål med att följa FlyLady!

      Lycka till med decluttrandet och berätta gärna hur det går för dig!

      Kram
      Linn

      Radera
    2. Jag förstår poängen med 15-minuters-decluttrandet :) Ännu mer nu efter att jag satte mig vid köksbordet där jag samlat ihop tre stora högar med diverse papper som jag ska sortera i olika högar...det var som att luften totalt gick ur mig. Känslan av vanmakt var enorm....mycket bättre då att ta det i 15-minuters- perider :-) Men man vill ju så gärna komma framåt, men då kanske man bränner ut sig istället...Funderar om jag ska börja med Flylady från scratch...ska läsa på i din blogg :)Jag återkommer med rapporter och för att tanka inspiration! KRAM /Anna

      Radera
    3. Visst blir det helt plötsligt lättare att orka när man tar och bryter ner arbetet till 15 minuter åt gången.

      Ska bli spännande att höra hur det går för dig om du blir lika nöjd som jag med detta städkoncept :)

      Ser fram mot att höra från dig igen!

      Kram
      Linn

      Radera