onsdag 3 april 2013

Familjepärm steg 10 - Master Grocery List

Jag har nu funderat lite på steg 10 avseende skapandet av den egna FAMILJEPÄRMEN.

Detta steg handlar om att skapa en egen "Master Grocery List" där man ska göra en sorts färdig inköpslista för mat så att man bara behöver markera det som har tagit slut hemma så att man vet vad som behöver inhandlas.


Bildkälla: www.grocerylists.org


Är det bara jag som tycker att detta låter förvillande likt det som vi gjorde i  steg 7 ?

Där vi gjorde en "Perpetual Pantry List" dvs en sorts ständig inköpslista som vi alltså redan har tagit fram och som innehåller den mat och övriga hushållsprodukter som vi brukar köpa.

På den permanenta inköpslistan står ju redan allt sådant uppskrivet och vi kan snabbt markera det som behöver inhandlas. 

Antagligen är det jag som har snurrat till det hela men i mina öron låter det som ungefär samma sak.

Så jag har valt den lätta vägen och helt enkelt bestämt mig för att jag redan har avklarat detta steg i och med att jag redan tidigare har ändrat och skrivit ut den redigerbara versionen av inköpslistan som finns längst ner till höger på bilden här ovanför, och använt den som en mall för att göra en egen permanent inköpslista som syns på bilden här nedanför.


Min permanenta inköpslista

Min egen permanenta inköpslista tycker jag fungerar bra. Det är bara att markera i rutan med ett snedstreck när något här hemma är slut.  Och när man sedan kommer till affären och har stoppat ner varan i kundvagnen så tar man pennan och gör ett snedstreck åt andra hållet i rutan. Och vips har man kryssat i rutan som visar att varan ligger i vagnen. 

Så därmed var steg 10 i tillverkandet av den egna familjepärmen raskt avklarat utan att jag behövde göra ett enda dugg!


Bildkälla: www.yoursayings.com

"Grubbla inte för mycket - du kommer bara att skapa ett problem som inte ens fanns från första början"

Varför krångla till det i onödan och grubbla på skillnaden mellan steg 7 och steg 10 när man har funnit en modell som fungerar?

Kram
Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar