måndag 8 april 2013

Vem vill bli jagad av zombies?

Nyklippt och fräsch med en utväxt som blott är ett minne, kliver jag glatt innanför dörren här hemma, där det visar sig att yngsta dottern är på besök. Vilket alltid är lika roligt och uppskattat!

Idag berättade hon om en app som hon har laddat ner till sin Iphone och som hon använder när hon joggar. 



Bildkälla: www.zombiesrungame.com

En app där man tydligen, om jag har förstått det rätt, tränar intervallöpning genom att man får lyssna på en saga i telefonen som med stor inlevelse berättar att man är jagad av zombies. Och när zombiesarna kommer närmre hör man dom flåsa i nacken vilket alltså ska få en att springa för livet. Tanken med detta är alltså att öka ambitionen att jogga. 

Denna app tyckte kära dottern Y att jag borde ladda ner, men där går min gräns. Träna med zombies det göra jag bara inte! En personlig tränare har man ju hört talas om och det skulle jag inte tacka nej till men zombies? Nej, tack!


Bildkälla:www.c25k.com

Tydligen hade den kära dottern insett att hennes mamma skulle vara kallsinnig inför tanken av att jagas av zombies till en bättre hälsa. Så istället presenterade hon en annan idé nämligen träningsprogrammet c25k, dvs från soffan till att springa 5 kilometer på nio veckor. Och det lät betydligt mer lockande tyckte jag.


Smoothies med blåbär, banan, hallon,  jordgubb och vaniljyoghurt

Därav inleddes kvällen med det första steget i c25k med raska promenader avbrutna av 60 sekunders springstunder. Som belöning när vi kom hem gjorde dottern Y varsin smoothie åt oss. Inte alls dumt. 

Sedan fick linneskåpet sig en omgång och dottern Y var fullastad när hon åkte hem vilket gör att jag numera har ett linneskåp där våra saker ryms!

Med andra ord, denna vecka har börjat bra!

Kram
Linn



4 kommentarer:

  1. Härlig!
    Couch to 5 k försöker jag oxå springa efter men nu börjar jag få lite panik.
    Hakade på ett vad med min syster om att göra tjejklassikern med början i sommar, inga större problem förutom att jag aldrig åkt skidor innan.
    Sambon o systerns gubbe ska göra vanliga klassikern, och jag avundas dom inte de 30 milen på cykel :)

    Men för att komam igång med träningen så ska jag springa 1 mil i början på maj här i stan....hade 9 veckor på mig att börja gilla löpträna. Men så har jag varit sjuk, och inte orkat, eller städat istället. Så nu har jag istället 4 veckor tills jag ska springa en mil....och jag är död efter 2 km.
    /Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj oj, en mil i början av maj, det är ju bara några veckor kvar! Då är det träning som gäller. Du kanske skulle behöva ett gäng zombies som personliga tränare ;)

      Min kondition behöver verkligen förbättras men hellre c25k än zombies! I morse hann jag i alla fall med en timmes rask promenad innan jobbet. Jag har ju varit förkyld så länge att jag i princip inte har rört mig tre veckors tid, vilket märks på vågen :(

      Så nu är det nya tag som gäller!
      Ha en härlig dag!
      Kram
      Linn

      Radera
  2. Jag vet, maj närmar sig med stormsteg. Bara för det så tog jag en vända på löpbandet idag när jag vaknat och lyckades ta mig 5 km utan att vara helt död. Men med tanke på att jag i början av året inte hade någon kondis alls så är det ett stort framsteg. .

    Kanske kan zoombierna vara något för mig, kan behövas för att motivera mig framåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så duktig du är!

      Jag är verkligen imponerad av dig, snacka om framsteg!
      Tor inte att du behöver hjälp av zombies, du kommer att fixa detta galant ändå!

      Heja heja!
      Kram
      Linn

      Radera