onsdag 15 maj 2013

Barn och böcker

"En barndom utan böcker, det vore ingen barndom. Det vore att vara utestängd från det förtrollade landet, där man kan hämta den sällsammaste av all glädje."

Astrid Lindgren, Om läshunger. Vi husmödrar 1956:10


Jag tror att dom flesta av oss har läst åtminstone någon bok av Astrid Lindgren. Denna fantastiska kvinna som har gett så många barn så mycket runt om i världen. Astrid har också spridit minnesvärda citat runtomkring sig. Dels det citat som står här ovanför men jag tror att mitt favoritcitat är följande:

"Hurdan ska en bra barnbok vara?
Om du frågar mig, så kan jag efter mycket grubbel svara: 
Den ska vara bra." 

Så enkelt, inga krångligheter där inte. 

Bildkälla: enmayaindian.blogg.se

Det är knappas någon hemlighet att jag är en riktig bokmal. Så jag är riktigt stolt över att nu ha sorterat hårt bland mina älsklingar och ha lyckats låta hela sju flyttkartonger fulla med böcker få flytta vidare till nya läsare.

Jag hade även sparat en del av våra barns favoritböcker som jag nu tänkte göra mig av med, men oj, vilket ramaskri det skapade hos våra numera vuxna barn. Eftersom vi inte längre har utrymme hemma så har ett av våra barn nu tagit ansvar för att förvara favoritböckerna från barndomen till dess att en ny generation bokläsare kommer till familjen.

Därmed fick jag tanken på att visa lite inspirationsbilder på bra förvaring av barnböcker.


blogs.babble.comblog.hellolittleone.comwww.wonderfuljoyahead.com

Jag startar med en favorit i repris. Kryddhyllan Bekväm från IKEA. Denna kryddhylla tror jag att det  finns hur många användningsområden för som helst. Det är bara fantasin som sätter gränser. Här har man använt den som en enkel bokhylla till barnböcker. Genom att placera den på lagom höjd så kommer barnen åt att själva hämta en bok att titta i när andan faller på.



 

På bilderna här ovanför har man använt åtta st kryddhyllor Bekväm som har fästs med fyra stycken vardera sida av en gammal byrå. Det är Katie som driver bloggen www.onthebanksofsquawcreek.com som kom på den smarta idén att förvandla sonen Adams byrå till en kombinerad byrå och bokhylla. Så smart och platsbesparande! På sin blogg beskriver Katie hur hon gick till väga för att göra detta projekt.

booksdirect.tumblr.comana-white.com
Citatet "Today a reader, tomorrow a leader" sägs komma från den amerikanska författaren, journalisten och feministen Margaret Fuller som avled i ett skeppsbrott 40 år gammal 1850 (länken går till wikipedia men är ändå intressant att läsa för den som är nyfiken på denna föregångskvinna). Jag gillar citatet för det stämmer att kunskap är makt och därför är det viktigt att läsa mycket för våra barn så att dom blir intresserade av att själva läsa och ta reda på fakta.

Den fina bokvagnen kommer från Ana White som driver bloggen ana-white.com. På Anas blogg finns en mycket detaljerad och utförlig beskrivning av hur du själv kan bygga en likadan bokvagn till ditt barn. Ana byggde denna bokvagn till sin dotter Grace.


Bildkälla: www.petiteliterary.com

En annan rolig idé är att använda en gammal vagn av något slag till förvaring av barnböcker. Snyggt och enkelt att flytta på om man vill sätta sig ifred och läsa en bok i en hörna.



Bildkälla: annpricephotography.wordpress.com


Alla vet vi väl att det ska vara tyst på biblioteket och det är alltid skönt att kunna få dra sig undan till en alldeles egen plats där man får vara ifred tillsammans med en god bok.

www.apartmenttherapy.comflickriver.comwww.prettyhandygirl.com
En liten "book nook" är väl drömmen att få ha, både för stora och små. För dom små kan det räcka med en ombyggd garderob som har gjorts mysig med några hyllor för böckerna, en skön madrass att kura ihop sig på och några kuddar. En bra läslampa behövs också såklart.

Den lilla myshörnan för bokläsning som syns längst till höger finns det en beskrivning på hur man gör på bloggen www.prettyhandygirl.com där Britaney Bailey visar hur det gick till att bygga den mysiga bokhörnan som till och med har draperier att dra för om man vill vara ifred.


Bildkälla: www.adazing.com
"Det finns många små sätt att göra ditt barns värld större på. Kärleken till böcker är det bästa av allt."
Jackie Kennedy


www.rosenberryrooms.comwww.kidzworld.co.za, lifeinthethriftylane.blogspot.com 

Åh, tänk att ha ett eget bokträd att dra sig undan till! Här ovanför syns tre helt olika exempel på bokträd. Först en bokhylla som är byggd som ett träd, därpå en väggmålning av ett träd med en hörnbokhylla och en hängande stol som är fäst i taket och slutligen en väggmålning där grenarna utgörs av hyllplan för böcker.



Bildkälla: www.pinterest.com

Apropå träd, så måste jag givetvis visa detta fina träd där man har använt just kryddhylllan Bekväm från IKEA som bokhyllor på grenarna. Snyggt och smart! För den som inte vill måla sitt eget träd finns det olika träd att köpa som wall decor och klistra upp på väggen.


Bildkälla: craftandcreativity.com

Okej, nu tror jag att jag dog en smula! Detta är det snyggaste bibliotek som jag någonsin har sett. Det är kreativa Helena med bloggen craftandcreativity.com som har inrett ett av sina sovrum till bibliotek. Bara det är ju en dröm men hon har inte stannat vid det.

Nej, dessutom är alla böcker i biblioteket sorterade utifrån färg. Hon har alltså skapat ett fantastiskt regnbågsbibliotek i sitt hem. Tyvärr framgår det inte så mycket av just denna bild hur mäktigt det är så för att förstå vidden av det hela måste man kika in hos Helena själv och titta.

Jag valde ändå att istället ta med denna bild i detta inlägg, eftersom det är just barnböcker som det handlar om nu. Och där har Helenas familj i sitt bibliotek byggt den grymt snygga barnbokhylleväggen som syns på bilden här ovanför.


ohua88.comlittlewhitelion.comgethappytips.com


Längst till vänster ett härligt barnrum med böcker längs en av väggarna. Vill man göra något liknande kan man t ex använda sig av IKEAs tavelhylla Ribba. Givetvis finns även kryddhyllan Bekväm med på ett litet hörn också. 

Övre bilden till höger visar hur man kan nyttja platsen bakom en dörr på ett bra sätt. Genom att platsbygga en enkel och smal hylla så får man rum med ett litet barnbibliotek på en tidigare outnyttjad plats. 

Längst ner ett citat från min favoritfarbror, Albert Einstein "Om du vill att dina barn ska bli intelligenta, läs sagor för dom. Om du vill att dom ska bli ännu intelligentare, läs ännu fler sagor".




"Jag vill skriva för en läsekrets som kan skapa mirakel.
Barn skapar mirakel när de läser.
Därför behöver barn böcker."

Skolbiblioteket (1958:3) Astrid Lindgren fick då och då frågan om hon inte skulle börja skriva ”riktiga” böcker snart
Jag avslutar detta inlägg på samma sätt som jag började det, med ett citat av härliga Astrid!

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Tack Linn! Du får gärna låna bilder från mig eftersom du är så duktig på att ange källa och länka tillbaka! Jag blir bara glad. :) Jätteglad till och med, eftersom du skriver så snälla saker.

    Härlig artikel du skrivit ihop! Jag är också en riktig bokmal.
    Ha en fin dag,
    /Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena!

      Jag sparar en massa favoritbilder på sånt som jag gillar och jag brukar sen inte leta rätt på källan förrän jag använder bilden i bloggen. Dom flesta bilder hamnar ju inte här och det tar ofta ett tag att försöka spåra fram ursprungskällan.

      Och nu har jag flera gånger hamnat hos dig när jag sökt efter källan på fina saker. Ditt bibliotek är otroligt, en dröm, jag skulle kunna flytta in där och aldrig lämna rummet :)

      Helt ärligt, har jag aldrig sett något finare bibliotek och jag har ändå en mapp med säkert 1 000 bilder på bokhyllor, bibliotek och bokförvaring på olika sätt.

      Är jätteglad över att du låter mig låna dina fina bilder och risken är stor att det händer igen ;)

      Ha en härlig dag du med!
      Kram
      Linn

      Radera