fredag 3 maj 2013

FlyLadys tips för krisstädning

Eftersom jag fortfarande är hemma och är sjuk så hinner jag med att läsa på lite från FlyLladys hemsida och jag hittade där ett inlägg som ska beskriva hur man gör en krisstädning inför oväntat besök.

Om man följer FlyLadys städkoncept är tanken att vi ska slippa storstädningar och panikstädningar i framtiden. Men ingen är perfekt så därför har FlyLady tagit fram ett förslag på hur man kan göra en krisstädning när man får besked om ett oväntat besök och hemmet är i kaos.

FlyLady har till och med tagit fram en PODCAST där du själv kan lyssna på hennes tips om krisstädning.

FlyLadys podcast om krisstädning


Själva grundtanken är enkel;

  1. Arbeta intensivt 15 minuterspass med en specifik arbetsuppgift. Ta en timer till din hjälp för att hålla tiden. 
  2. Varje gång klockan ringer byter du arbetsuppgift och gör något annat i 15 minuter. 
  3. Varje gång det har gått 45 minuter tar du 15 minuters rast och vilar dig. 
  4. Fortsätt arbeta på detta vis tills du känner dig nöjd med resultatet.



Bildkälla: www.picgifs.com

Så här beskriver FlyLady krisstädningens förlopp

  • Klä på dig, snör på dig inneskor, fixa till hår och makeup. Sätt på bra musik som går i snabbt tempo. Tänd ett doftljus. Nu är du redo!
  • Starta med köket. Sätt timern på 15 minuter. Börja med att få undan disken och se till att diskbänken är skinande ren. Fortsätt sedan plocka i köket så mycket som du hinner innan klockan ringer.
  • När klockan ringer, är det dags att bege sig till vardagsrummet. Sätt timern på 15 minuter igen och börja med att städa undan på soffbordet, plocka undan leksaker och tidningshögar. Koncentrera dig på en sak och se till att du har en soppåse redo och släng det som kastas i påsen. När klockan ringer så är det dags att gå tillbaka till köket och ta med dig soppåsen. 
  • I köket sätter du timern på ytterligare 15 minuter och fortsätter att arbeta med att få undan saker från köksbänkarna. Hamna inte på villovägar här och börja städa inuti skåpen. Det handlar nu bara om att få hemmet presentabelt på ytan.
  • Ta en rast och gå runt och titta på vad du har hunnit med på endast 45 minuter. Sätt timern på 15 minuter igen och ta och drick något och sätt dig ner tills klockan ringer.
  • Nu är det dags att bege sig in i badrummet. Sätt timern på 15 minuter. Börja med att rengöra handfatet och toalettstolen. Lägg smutsiga handdukar och kläder i tvättkorgen. När klockan ringer är det dags att gå tillbaka in till köket igen.
  • I köket sätter vi återigen timern på 15 minuter. Nu är diskbänken och bänkskivorna rena så nu är det dags att ta tag i golvet. Dammsug eller sopa golvet. Får du tid över torka av där det behövs.
  • När klockan ringt igen är det vardagsrummets tur. Sätt timern på 15 minuter och plocka undan saker som inte ska vara framme, dammsug och damma.

Själva idén som sådan, att arbeta i 15-minuterspass, gillar jag skarpt. Men i min mening verkar denna beskrivning snarare vara en storstädning än en krisstädning inför oväntat besök. I och för sig så kallar FlyLady sin krisstädning för en "crash marathon cleaning session the FlyLady way" och det kan jag verkligen hålla med om. För det är verkligen en maraton-storstädning som hon beskriver.

Min syn på en krisstädning är att man inte har mer än 15-20 minuter på sig och då hinner man bara skrapa på ytan och få undan den allra värsta röran.

Jag kommer att skriva ut FlyLadys förslag på krisstädning här ovan och stoppa in den i familjepärmen men jag kommer troligen även att ta fram ett eget förslag på riktig panikstädning och stoppa in även den i pärmen.

Kram
Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar