onsdag 15 maj 2013

Fönstertvätt och jordgubbar med kesella

Dagens inköp blev en elektrisk fönstertvätt från Kärcher och direkt efter jobbet så begav jag mig hem till en vän som behövde lite städhjälp. Givetvis med min nya fönstertvätt i högsta hugg eftersom jag var så ivrig att få testa den.

Bildkälla: www.karcher.se

Jag har läst en hel del positiva omdömen om denna fönstertvätt den senaste tiden och jag kan nu bara falla in i hyllningskören. Fönstren blev rena snabbt och effektivt genom att man först använder den mindre flaskan som innehåller fönsterputs som man sprutar på fönstret och därefter tvättar av fönstret med hjälp av microfibertrasan och slutligen använder man den större elektriska fönstertvätten som suger upp smutsvattnet effektivt utan att lämna några fula ränder. Det har aldrig gått så snabbt att putsa fönster förut. Det låter nästan som att jag gör reklam men detta är min ärliga åsikt och jag har betalat och köpt fönstertvätten för mina egna pengar.


Jordbuggar och vaniljkesella

Min väninna har nu rena fönster och ett välstädat hem och som tack för hjälpen bjöd hon på en supergod LCHF paj.. När jag nu nyss kom hem så väntade kära maken med denna härliga efterrätt. Färska jordgubbar med vaniljkesella. Så fräscht och gott!

Men först var jag såklart tvungen att visa min upp nya fönstertvätt: Jag och maken delade på ett fönster och rengjorde halva fönstret vardera och jepp, han nu har nu också sällat sig till hyllningskören.

Resten av fönstren här hemma får dock vänta till en annan dag för nu har jag städat klart för idag.
.
Kram
Linn

11 kommentarer:

  1. Härligt! Skoj att du oxå blev så nöjd med din fönsterputsare. :)
    Det är så himla smidigt att bara plocka fram för att putsa ett fönster o oftast så blir det ett par till av bara farten för att det blir så fint. :)

    /Helen

    SvaraRadera
    Svar

    1. Den är verkligen så bra som du har sagt. Nu är den stora frågan, hur 17 har jag klarat mig utan denna?

      Radera
  2. Jag har aldrig någonsin lyckats få fönstren helt rena och utan ränder, så det här kanske vore något för mig! Priset däremot kändes inte alltför kul.. Hittade en på Clas Ohlson för 599, men kanske du köpte din billigare någon annanstans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte min på CO för 599 kr men såg att samma fönstertvätt kostar 575 kr på Hornbach.

      Radera
    2. Då är det väl där runt den ligger då, men om den är så bra kanske det är värt det! Putsa fönster är ju inget direkt roligt göra.

      Radera
    3. Skulle tro att det där priset ligger och på CO är den just nu på extrapris deras ordinarie pris är på 695 kr. Men det kan nog löna sig att kika runt på olika ställen, jag har inte kollat vad t ex Bauhaus mfl tar för den.

      Radera
  3. Jag hörde talas om den där apparaten för bara någon vecka sedan och blev väldigt nyfiken på den då jag är helt hopplös på att putsa fönster. Nu när jag läser ditt inlägg blir jag ännu mer sugen på att skaffa mig en egen :)

    SvaraRadera
  4. Satt och läste på lite nu och jämförde priser och så. Det står att användningstiden när den är fulladdad endast är 20 min. Tyckte att det lät lite om man skulle vilja putsa flera fönster på samma gång. Går det att ha en sladd i medan man kör?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte testat med sladd i när man kör, sladden är rätt tunn och kort så den kanske skulle gå sönder? Så jag tror inte att det är något man bör göra.

      Men jag tycker att 20 minuter räcker rätt långt eftersom det går så himla snabbt att rengöra fönstret med denna pryl.

      Det som tar mest tid är att spruta ut fönsterputsen, och sedan med samma flaska som det ju sitter en fibertrasa på, rengöra fönstret.

      Sist tar man själva el-apparaten och drar med den på fönstret uppifrån och ner för att få bort allt smutsvatten. På dom fönster jag har putsat har det räckt med tre drag på varje fönster och även om jag drar rätt långsamt så tar det inte många sekunder att få bort smutsvattnet på ett fönster. Och jag har ju bara på batteriet när jag drar med el-apparaten inte annars. Så 20 minuter räcker till en massa fönster.

      Sen gäller det att göra ren microfibertrasan, gummit, och hälla ut smutsvatten från behållaren samt ladda fönstertvätten direkt man är klar så är den redo till nästa gång.

      Radera
    2. Okej, tack för svar! Är grymt sugen på att införskaffa en egen :)

      Radera
    3. Jag är jättenöjd med min. Du känner ingen som har en som du kan låna och testa först!

      Radera