tisdag 21 maj 2013

Rensning i strumplådorna

FlyLady har en medarbetare som heter Kelly. Varje vardag delar Kelly ut ett uppdrag för den som vill ha lite stöd i arbetet mot att få ett hem där det råder ordning och reda in i minsta hörn.
Dagens uppdrag bestod i att rensa strumplådorna. 

Detta uppdrag passade mig perfekt eftersom vi hade tvättstugan idag, vilket alltså innebär att alla strumpor kom med i dagens sortering och därmed kunde omaka par förflyttas till skräplådan.

Jag försöker att handla så många par som möjligt av samma sorts strumpor eftersom det är betydligt mer ekonomiskt.  Därigenom slipper man slänga den hela strumpan när dess make har fått hål och man kan para ihop nya par trots att en strumpa helt spårlöst och oförklarligt har försvunnit i tvättmaskinen.





Jag har alla strumpor och underkläder i en av byrålådorna i min Malmbyrå. Jag har delat upp byråladan i olika fack med hjälp av Ikeas Skubbförvaring.

Längst bak i mitten syns lådan med mina strumpor, som synes var det inte många strumpor som rensades ut. I lådan längst fram i mitten på bilden har jag mina nylonstrumpor, där behövs det däremot påfyllning efter min rensning.

En låda blev till och med helt tom eftersom jag flyttade över dom tjocka strumpbyxorna till vinterförvaringslådan.

Jepp, det är träningshantlar längst fram till höger. Genom att denna byrålåda öppnas varje morgon så blir jag påmind om mitt mål att få lite starkare armar :)





Makens strumplåda gick ännu snabbare att rensa eftersom han endast har en strumplåda. Maken saknar en byrå istället har han en korgförvaring som tar upp en halv garderob. Även makens strumpor förvaras i en Skubb-låda från IKEA. Han nöter dock strumpor på ett helt annat sätt än vad jag gör så här blev det ett rejält tomrum som behöver fyllas på vid nästa rea.

Att sortera våra strumplådor tog mindre än 15 minuter så jag passade faktiskt på att även gå igenom våra underkläder när jag ändå var på gång i samma lådor. Det är skönt att göra en rejäl genomgång av strumpor och underkläder någon gång varje halvår tycker jag.

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Jag har precis samma tankesätt när det gäller att handla strumpor, minst två par av varje mönster köper jag. :)

    Jag har bara hunnit läsa några av dina inlägg om Fly Lady och undrar hur du tänker om denna filosofi nu när du kört ett tag? För något år sedan sprang jag på Fly Lady för första gången, men gick aldrig igång på det då mer än att jag röjde diskbänken varje kväll. Dock så har Fly Lady fastnat i bakhuvudet och jag funderar på att börja på riktigt.

    /Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tagit till mig det som passar mig från FlyLady och tycker allt mer om konceptet. Det underlättar städning och ordning o reda hemma otroligt mycket. Pröva på det så får du se om det passar dig! Jag tycker att det var bra att starta lugnt så min rekommendation är att testa att göra dom 31 BabyStepsen.

      Radera