torsdag 2 maj 2013

Varje barn är en konstnär

Det välkända citatet "Varje barn är en konstnär" myntades av konstnären Pablo Picasso.

Hur hanterar ni den ström av konstverk av alla dom slag som barnen har skapat i förskolan eller skolan och tar med hem? Eller för all del skapar hemma?

Visst kan man sätta upp bilder på kylskåpet med en magnet men ibland kan det vara roligt att göra en liten konstutställning istället. Eller jag som tjatar på om stationstänkandet hela tiden kanske får  lov att kalla det för en konststation istället? Oavsett vad man väljer att kalla det för att själva grundtanken en plats där konstverken kan bytas ut allteftersom det dyker upp nya alster.

Här kommer några tips på hur man kan göra för att inte översvämmas i alster samtidigt som barnet stolt får visa upp sin bild och samtidigt spara dom till framtiden utan att det blir en enda stor hög med papper



Bildkälla: www.etsy.com

Ett sätt är att göra en liten gallerivägg genom att sätta upp en vajer eller ett snöre och sedan hänga upp barnens alster med hjälp av clips eller klädnypor. 



Bildkälla: alittleofthis---alittleofthat.blogspot.se

Här har istället Sarah som driver bloggen alittleofthis---alittleofthat.blogspot.se tillverkat en permanent gallerivägg för barnens mästerverk med hjälp av träbitar och klämmor där man enkelt kan byta ut mästerverken varefter det dyker upp nya i hemmet. På Sarahs blogg delar hon med sig av en beskrivning hur man tillverkar liknande bildlister. 



Bildkälla: www.cleanandscentsible.com
.
Jenn med bloggen www.cleanandscentsible.com har tagit en vägg där hon har satt upp clipboards  som hon spraymålat med silverfärg får att få en mer industriell look på sina barns konstvägg. Även Jenn bjuder på en beskrivning med bilder på sin blogg.  Liknande clipboards finns att köpa hos t ex Granit.



Bildkälla: www.simple-dimples.com

Jessie med bloggen www.simple-dimples.com har satsat på en mer pastellig och söt look när hon tillverkade sina barns utställningsplatser för deras konst. Hon har använt sig av gamla skåpluckor som hon har målat och piffat upp. Här finns även utrymme för antingen barnets namn eller kanske namnet på själva konstverket längst ned på tavlan. För beskrivning, kika in på Jessies blogg. Jag gillar verkligen idén att återanvända gamla skåpluckor och snyggt blir det också.



Bildkälla: thecreativecrate.blogspot.com

Även Stacie med bloggen thecreativecrate.blogspot.com har använt sig av en gammal skåpdörr som hon har fäst en stor klädnypa på där barnens bilder kan sättas upp under rubriken "Titta vad jag har gjort". Givetvis visar även Stacie på sin blogg hur hon har gjort denna skapelse. Så det är bara att kika in hos henne för den som vill se mer.



Bildkälla: kayewinieckidesigns.com

Och vad sägs om denna smarta idé? Istället för att spara på alla bilder så kan man istället scanna in vissa och även passa på att få med fotografier på när konstnären är i skapartagen och sedan göra en fotobok ut av det hela. Ett roligt sätt att spara på barnens konstverk inför framtiden.

Jag skulle ha älskat att ha haft en sådan bok för varje barn, med ett urval av deras samlade alster ända från det att dom började rita huvudfotingar fram till exempelvis slutet av grundskolan.


Kram
Linn

8 kommentarer:

  1. Jag jobbar ju på förskola och saknar en plats för "spontana teckningar" av barnen. Vi har en vägg för målningar som barnen skapat för att 'vi fröknar bestämt det motivet'. Önskar att man hade mer väggyta :) Älskar verkligen citatet du skrev från picasso, det skulle jag vilja ha på en vägg och samla barnens verk under. Nu fick jag idéer att klura på, tack :)

    För övrigt så har alla barn hos oss en varsin pärm där vi samlar många av deras verk. Tror att det är ett bra sätt att ta till vara på och se utvecklingen i deras skapande. Tar de hem allt så är det lätt att det inte tas tillvara på. Och barnen älskar att sitta och titta i sina pärmar och prata om bilderna :)

    SvaraRadera
  2. Visst är det ett fantastiskt citat av Picasso. Jag älskar ju bra citat och ordspråk. Jag tycker att det låter som en toppenidé att använda citatet på en vägg på förskolan.

    Vad roligt att ni samlar barnens verk i pärmar. Tyvärr gjorde man inte så på den förskola som våra barn gick på. Jag har några härliga konstverk sparade ändå som tur är.

    SvaraRadera
  3. Underbart inlägg! Min äldsta son tillverkar verkligen bilder på löpande band både hemma och på förskolan. Många av dom åker i pappersåtersamlingen medans de speciella åker in i deras pärmar.

    Men jag har länge funderat på en plats att hänga upp deras bilder ett tag för att de ska synas mer, tror killarna hade uppskattat det mycket.
    När jag visade det för sambon så sa han bara att vi behöver ett större hus :) Men jag tror nog vi ska komma på en lösning!

    /Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att ni kommer att hitta en lösning. Om inte annat så kan man ju åtminstone köra varianten med en clipboard det tar ju ingen plats.

      Radera
  4. Jag älskar detta inlägget, vad inspirerande! Jag har en tunn träskiva som har tillhört någon form av bokhylla förut. Jag har sparat den för jag har tänkt att någon dag ska jag hitta på något bra att göra med den. Nu vet jag precis vad jag ska ha den till, Tack! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du fick lite inspiration!

      Radera