torsdag 22 augusti 2013

Läslustan - Om du får det här brevet

Sommar och semester innebär för mig tid att läsa böcker. Jag har under sommaren köpt och slukat ett antal pocketböcker.

När jag var på bokhandeln häromdagen erbjöd dom medlemskap i bokcirkeln Läslustan där man för 379 kr får tillgång till 52 olika böcker att låna, en i taget, under ett års tid. Den bok som man har hemma när läsåret är slut, i augusti nästa år, får man behålla.


Om du får det här brevet - Sarah Blake

Som första bok valde jag "Om du får det här brevet" av Sarah Blake.

Bokens baksida beskriver boken såhär:
Året är 1940. Europa slits i stycken av kriget. I USA lovar presidenten att inga amerikanska pojkar ska sändas i strid. Iris James, postmästare i den lilla staden Franklin på Cape Cod, levererar nyheter om kärlek och sorg glädje och förluster till ortsbefolkningen. Hon känner till deras hemligheter, och hon bevarar dem.

Den föräldralösa Emma Trask gifter sig med den unge läkaren i Franklin, och ser framför sig ett liv där hon aldrig mer behöver vara ensam. 

Den till synes orädda radiojournalisten Frankie Bard rapporterar från blitzens London. Hennes röst når över Atlanten och försöker få de motvilliga lyssnarna att uppmärksamma bomberna som faller över London, natt efter natt.


Om du får det här brevet är berättelsen om tre oförglömliga kvinnor, om förlorad oskuld och om vad som sker när dem vi älskar lämnar oss. 

Bokens första mening;
"Det var flera år efter att det hände, efter att jag hade återvänt från den lilla staden och kommit tillbaka hit till storstadens myllrande tomhet, som någon slängde ur sig en kommentar om andra världskriget och hur det hade gått - någon idiotisk anmärkning om klarhet och syfte - och jag stod emot frestelsen att fimpa min cigarett och få middagen att stanna upp."

Mitt betyg ***
Till en början hade jag svårt att hålla isär bokens olika karaktärer men efter ett tag utkristalliserades dom tre kvinnor som utgör bokens huvudpersoner. Detta är en annorlunda skildring av människoöden under andra världskriget och i boken skildras såväl kärlek som sorg. Jag tycker att boken var rätt ojämn, ibland var den otroligt gripande men emellanåt rätt seg att läsa. Berättelsen väcker dock några viktiga frågor som exempelvis svårigheten i att få människor, som lever i fred och trygghet, att få insikt, medkänsla och en vilja att hjälpa dom som lever i krigets fasor. En annan intressant fråga är om det är rätt eller fel att undanhålla information från någon som man vet vars liv kommer att krossas av att få veta sanningen.. Finns det egentligen någon rätt tidpunkt för att berätta det fruktansvärda? Boken skulle kunna vara intressant att läsa tillsammans med andra för att sedan diskutera just sådana frågor. Jag ger denna bok 3 stjärnor av 5 möjliga.

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Jag är precis som du och verkligen ÄLSKAR böcker! Jag bokstavligt talat slukar dom! :) Har lite brist på böcker just nu, har läst alla böcker av mina favoritförfattare och är på jakt efter nya favoriter. Du kanske kan tipsa mig lite ? ;)Har läst många böcker om andra världskriget, så "Om du får det här brevet" kanske skulle passa mig...
    En sån där bokcirkel lät ju väldigt intressant faktiskt... Sen är det ju ibland svårt att få tiden att räcka till när man har barn..
    Stor kram/ Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. Böcker är en livsnödvändighet!
      Vilka är dina favoritförfattare?
      Tror nog att denna bok skulle kunna passa dig om du gillar böcker från andra världskriget. Här får du en skildring av hur kriget kunde te sig från några olika kvinnors håll.
      Kram
      Linn

      Radera