torsdag 5 september 2013

Läslustan - Du går inte ensam

Jag har läst Mari Jungstedts 11:e deckare i serien om dom spännande brottsfall som kommissarie Anders Knutas och hans kollegor på Gotland ställs inför. Boken heter "Du går inte ensam".




Du går inte ensam - Mari Jungstedt


Bokens baksida:
En sensommarvarm morgon i september försvinner treåriga Vilma från skönhetssalongen där hennes mamma arbetar. Ingen på den stillsamma kullerstensgatan intill Visby ringmur tycks ha sett vem eller vilja som förde iväg henne. När ännu en flicka försvinner, denna gång från den årliga höstmarknaden i Hemse, intensifieras polisjakten.

Den hektiska undersökningen leds av poliskommissarie Karin Jacobsson medan kollegan Anders Knutas kämpar för att komma tillbaka efter en depression. Kommer de att få tillfälle att utforska sina allt starkare känslor för varandra?

Första meningen:
"Södra Murgatan löpte utefter den medeltida ringmuren och husen som trängdes på den smala kullerstensgatan var typiska för Visby."

Mitt betyg **
Boken är lättläst men jag upplever boken som rätt tunn och att den nästan går för snabbt att läsa. Jag fastnar aldrig riktigt i berättelsen och jag hade svårt att känna något engagemang trots allvaret i att två små flickor plötsligt försvinner. I denna bok får den tidigare huvudpersonen poliskommissarie Anders Knutas ta ett steg tillbaka då han är halvtidssjukskriven och istället får nu Karin Jacobsson ta sig an sitt första egna stora fall. Denna bok är definitivt inte någon av Jungstedts bättre böcker och hade jag betalat fullpris för en inbunden bok hade jag varit besviken. Nu ingår ju som tur är denna bok bland dom 52 olika böcker som jag får låna genom bokklubben Läslustan. Trots att jag blev rätt besviken på boken så kommer jag med största sannolikhet att läsa nästa bok i denna serie då boken slutar med en riktig cliffhanger.


2 kommentarer:

  1. Jag har heller aldrig direkt fastnat för Mari Jungstedts böcker.. vet inte varför faktiskt.
    På semestern nu läste jag "Anna och Mats bor inte här längre" av Helena Von Zweigberkg. Det var fortsättning på "Ur vulkanens mun". Har du läst dom? Om inte, så rekommenderar jag dom! Jag gillade dom skarpt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna och Mats... har jag läst. Såå bra! Ska leta rätt på ur vulkanens mun. Tack för boktips!

      Radera