lördag 11 maj 2013

Skafferiet är fixat och klart

Denna veckas projekt var att rensa och röja i skafferiet samt se till att få ordning på förvaringen i skafferiet. Uppdraget är nu slutfört, härligt!


Linns skafferi - översiktsbild

Istället för hyllpapper har jag använt en favorit i repris, nämligen billiga plastunderlägg som är fästa med dubbelhäftande tejp. Lätt att torka av och hålla rent.

Jag gillar den äldre typen av skafferier med flera hyllplan med olika djup.




Plastburkar till förvaring högst upp i skafferiet

Skafferiet  har en ventil som går direkt ut i friska luften så för att hålla maten fräsch och minska risken för angrepp från skadedjur har jag letat rätt på våra gamla Tupperwareburkar som får husera högst upp i skafferiet.

Som synes har dom flesta burkarna grönt lock medan några få har rött lock. Det fanns tanke bakom det. Eftersom ett av våra barn är glutenintolerant ville jag ha en tydlig förvaring där barnvakter skulle slippa läsa på innehållsdeklarationen för att se vad alla barn tålde eller inte.

Därför fick all mat som var glutenfri grönt lock medan den förbjudna maten som innehöll gluten hade rött lock. På så vis kunde barnen också enkelt hålla koll på vilken mat som var okej eller inte att äta. Och ur pedagogisk synvinkel visade sig denna idé vara suverän eftersom den dotter som är glutenintolerant kunde ta till sig att den mesta maten här hemma gick bra att äta eftersom nästan alla lock var gröna. Det gjorde att hon slapp känna sig utanför såsom ofta kan vara fallet för matallergiska barn.


Mellanhyllorna

Den mat som inte behöver förvaras i täta förpackningar har jag samlat i olika korgar och lådor sorterat efter vilken kategori av mat det är. Exempelvis har buljongtärningar fått en egen liten vit låda som syns längst ner till höger på bilden här ovanför. 



Nedre delen av skafferiet

Konservburkarna har fått en egen liten hylla som syns högst upp på denna bild.

Längst ner till vänster har jag samlat flaskor med flytande innehåll tillsammans i en vit låg plastlåda. T ex sirap, ättika, olivolja, soyasås m.m. Fördelen med att ha dessa stå i en liten låda är att om det skulle läcka så blir det inte kladdigt över hela hyllplanet utan det går då snabbt och lätt att diska rent lådan.


Insidan av skafferidörren

På skafferidörren har vi fäst fyra st Bekväm kryddhylla från IKEA. Under den nedersta kryddhyllan har vi skruvat fast några krokar där vi har hängt upp en del köksredskap som är bra att ha nära tillhands eftersom spisen finns nära inpå skafferiet.

Och därmed kan jag pricka av skafferiet från att-göra-listan.


Kram
Linn



8 kommentarer:

  1. Så himla fint det blev! Jag har också halva hyllor i skafferiet, funderade faktiskt senast idag på om jag inte borde ta och sätta upp något på insidan dörren. Varför jag tänkte på det var ju såklart för jag sett dina tidigare skafferiinlägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Liie!

      Vad roligt att jag har kunnat inspirera dig!
      Visst är det praktiskt med halva hyllplan i skafferiet.

      Att använda sig av insidan av dörren till förvaring är något som jag verkligen gillar att göra eftersom man annars slösar bort en massa bra förvaringsyta.

      På insidan av dörrarna under diskbänken har jag förvaring till plastpåsar och diskborste m.m. och dörrarna till dom andra underskåpen i köket används till förvaring av bl.a diskunderlägg och skärbrädor.

      På insidan av städskåpets dörr har jag gjort en presentstation. Den är otroligt praktiskt!

      Så sammanlagt i köket blir det massor av extra förvaring genom att använda insidan av skåpdörrarna.

      Radera
  2. Svar
    1. Tack Åsa!

      Ja, jag är nöjd med förvaringen i skafferiet även om jag från början hade tänkt att måla om också men det struntar jag i eftersom vi nu har fått veta att våra kök kommer att rivas ut helt i samband med höstens stambyte.

      Jag kommer att sakna mitt lilla 50-talskök, för ofta är förvaringsmöjligheterna bättre där än i nya moderna kök tycker jag.

      Radera
  3. Wow! Vilket dröm-skafferi :)

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Mycket snyggt! Nyfiken på var du inhandlat de vita "skålarna" (med ovala hål som handtag) någonstans.Tack på förhand!

    Mvh
    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars!
      Dom heter Variera och är köpta på IKEA.
      http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30155019/

      Radera